Blogs

Onderbewustzijn: je beste maatje

De uitspraak “Dat doe ik onbewust” zul je wellicht zelf wel eens maken of horen bij iemand anders, maar wat is het onderbewustzijn precies?

 

Ons onderbewustzijn is de harde schijf die al onze gewoontes, gedragingen, emoties en het lange termijn getuigen beheert. Het onderbewustzijn is dagelijks hard voor jou aan het werk, want ruim 95% van al jouw handelingen doe je onderbewust. Eigenlijk alles waar jij niet over na hoeft te denken wordt vanuit je onderbewustzijn geregeld. Zoals lopen, fietsen, veters strikken eten en praten. Dit zijn allemaal dingen die je ooit hebt geleerd en dit is opgeslagen op je harde schijf.

Dit is maar goed ook, want als je over al die dingen iedere keer na zou moeten denken en opnieuw zou moet leren, word je helemaal gek. Jouw onderbewustzijn zorgt ook voor de communicatie met je bewustzijn. Al jouw ervaringen die je ooit mee hebt gemaakt, zitten gekoppeld aan beelden, symbolen en gevoelens. Het voordeel hiervan is dat je iedere keer precies weet wat jij behoort te voelen en hoe je moet reageren in een bepaalde situatie. Als je bijvoorbeeld een jaar geleden een leuk feestje hebt gehad en later wordt er over gesproken, dan komen de bijpassende beelden en gevoelens weer naar boven. Gedachten ontstaan ook uit een gevoel. Wanneer je jezelf goed voelt, zal je ook positieve gedachten ervaren net zoals wanneer je je slecht voelt er dan negatieve gedachten opkomen.

 

Positieve en negatieve gedachten

Daarom kost positief denken vaak meer moeite. Hiervoor moet je namelijk putten uit de 5% van je bewustzijn. Je probeert dan met 5 % op te boksen tegen 95 %. Je kunt het vergelijken met iemand die 7 dagen per week aan vechtsport doet in de sportschool en jij die nooit sport. Als je bij diegene in de ring gaat staan, kun je misschien in het begin een paar goede tikken uitdelen, maar uiteindelijk zal je de strijd verliezen. Vaak ervaren we ons onderbewustzijn als iets wat ons tegenwerkt, maar eigenlijk wil het ons gewoon beschermen.

 

Helaas maken we ook minder leuke dingen mee in ons leven waarbij geen prettige emoties waren. Of we leren als kind dingen anders dan we het nu zouden doen, zoals bepaalde overtuigingen die we van onszelf of over anderen hebben. Een taak van je onderbewustzijn is om jou te beschermen tegen pijn. Wanneer je als kind bijvoorbeeld geschrokken bent van een hond, zal je onderbewustzijn er alles aan doen om jou niet meer zo’n gelijksoortige situatie mee te laten maken. Vaak ervaren mensen dan een soort weerstand bij het zien van een hond. Als het onderbewustzijn geen nieuwe positieve overtuiging over dat dier krijgt, dan is de kans aanwezig dat als er zich weer een negatieve situatie met een hond voordoet, er een angst ontstaat waar je dan als kind of later als volwassen last van krijgt.

 

Een bekende vorm is ook wel de onderbewuste flight, flight of freeze reactie in ‘gevaarlijke’ situaties. Maar ook wanneer er een glas van tafel dreigt te vallen, ben je vaak sneller met je hand bij het glas dan dat je de gedachten hebt gevormd “Ow, ik moet het glas vangen”.

 

Energiebespaarstand

Je onderbewustzijn zorgt er daarnaast voor dat energie zoveel mogelijk bespaart wordt. Het zal altijd de makkelijkste weg kiezen met de minste weerstand, zodat het je weinig energie kost. We noemen dit ook wel ‘rood’ en ‘groen’ denken. Een simpel voorbeeld: wanneer ik jou vraag hoeveel 4+4 is, dan zal je waarschijnlijk heel snel 8 zeggen. Dit valt in de categorie groen denken. Maar als ik je vraag hoeveel is 4488 X 540? Dan zal je waarschijnlijk wel even bezig zijn. Dit heet rood denken. En zo gebeurt dat ook bij enge of spannende situaties of zaken met een negatieve lading. Daar probeert je onderbewustzijn ver vandaan te blijven, want dat kost je energie om te moeten ervaren.

 

Eigenlijk is ons onderbewustzijn een fascinerende leermachine. Als je eenmaal weet hoe het werkt, kan het echt je maatje zijn en dan zal je samen als een team door het leven kunnen gaan. Je zult dan ook merken dat het onmogelijke mogelijk is.

 

Los de weerstand op

Dronk je vroeger bijvoorbeeld altijd je koffie zwart, maar de laatste 5 jaar met suiker en wil je hem weer drinken zoals vroeger, maar op één of andere manier heb je toch de behoefte om er suiker in te doen? Zeg dan iedere dag tegen jezelf oftewel tegen je onderbewustzijn: “Binnenkort drink ik mijn koffie zwart”. Je zult merken dat je na een x aantal weken op een dag je koffie zwart drinken ook lekker vindt, want je dronk hem vroeger immers zwart. De weerstand is daarmee verdwenen. 

 

Een tip: wees lief voor je onderbewustzijn en geef het de tijd om te wennen aan de verandering die je graag zou willen.

 

Laten we eerlijk zijn: als je midden in de nacht wakker gemaakt wordt en er iemand zegt, “Sta klaar om over over uur op schiphol te zijn, want je vliegt naar de andere kant van de wereld”, dan zal je ook zeggen, “Had je me dit niet van te voren kunnen vertellen, zodat ik mezelf kon voorbereiden?”. Zo werkt je onderbewustzijn ook. Het is daarbij net een navigatiesysteem wat jou graag ergens heen brengt, maar waar je wel een adres op moet invoeren.

 

Hulp nodig?

Wil jij graag ook weer op één lijn komen te liggen met je onderbewustzijn? Waar wacht je nog op? Ontdek de kracht van hypnose en je zult merken dat je onderbewustzijn je beste maatje kan zijn.