Blogs

Slapeloosheid

Heb je wel eens dat je niet kunt inslapen of dat je nachts maar blijft liggen draaien in bed? Als dit een keer een nacht is, is dit niet erg, maar als dit dagelijkse voorkomt dan kan de kwaliteit van jouw leven hierdoor erg beïnvloed worden. Ruim 40% van mijn cliënten die ik zie in de praktijk hebben last van slapeloosheid en vermoeidheidsproblemen. Dit is een schrikbarend hoog percentage. Vaak staat dit ook in verband met de hulpvraag waarvoor ze bij mij in de praktijk komen.

Slaapproblemen

Wat voor slaapprobleem zijn er? Dit kan van alles omvatten: bang zijn in het donker, bang om alleen te slapen, verlatingsangst, nachtmerries, (te) veel dromen, veel piekeren, slechte slaap hygiëne, niet in slaap kunnen vallen, of niet kunnen doorslapen en regelmatig op een nacht wakker worden. Eén van de dingen die ik het meeste behandel in mijn praktijk is dat mensen slecht kunnen slapen door pieker gedachten, ongewenst in de nacht wakker worden en niet meer kunnen verder slapen.

 

Korte termijn oplossingen

Veel mensen lopen al een hele tijd met hun slaapprobleem en denken alleen maar in oplossingen buiten zichzelf door bijvoorbeeld slaapmiddelen te gebruiken. Dit werkt echter vaak maar voor kortere tijd en dan moet de dosis weer verhoogd worden om hetzelfde effect te bereiken. Het grote nadeel van slaapmedicatie is dat je op een gegeven moment helemaal afhankelijk bent van iets om in slaap te vallen. Mensen proberen ook wel allerlei trucjes toe te passen om zich in slaap te laten vallen. Meestal is hierbij hetzelfde aan de hand: het gaat weer even goed, maar al snel schieten ze terug in het oude patroon.

 

Aangeleerd gedrag

Je bent niet met je slaapprobleem geboren, dus je kunt het ook weer veranderen. Bij de meeste mensen begint een slaapprobleem pas op latere leeftijd. De één heeft meer slaap nodig dan de andere (dat is een feit), maar je zou van nature gewoon moeten kunnen slapen sinds je geboorte. Ergens is er een overtuiging ontstaan op onbewust niveau waardoor er op bewust niveau een nieuw slaappatroon is gecreëerd.

 

Ja je leest het goed, je hebt het zelf onbewust gecreëerd. Alleen hier was je je toen dus niet van bewust, aangezien dit er vaak heel langzaam in sluimert. Je hebt bijvoorbeeld een lange tijd veel stress gehad waardoor je toen slecht kon slapen. Omdat je hoofd vol zat, er emoties waren die op dat moment niet goed verwerkt zijn of de plek waar je toen sliep niet comfortabel was. Op deze manier kunnen er allerlei overtuigen ontstaan op onbewust niveau waardoor jij niet kunt slapen.

 

Wat er vanaf dat moment vaak gebeurt, omdat je dan een paar keer slecht slaapt, is dat je de neiging krijgt om te denken: ‘Zie je nu wel, het lukt me gewoon niet om te slapen!’ Of je denkt ‘Vanavond zal ik wel weer niet in slaap kunnen komen…’ Op deze manier ga je steeds verder weg van je natuurlijke slaapritme. Vanaf dat moment heb je jouw situatie jouw waarheid gemaakt en zit je gevangen in je eigen vicieuze cirkel. Dus het is goed om te weten dat je geen slaapprobleem hebt, maar dit gedrag onbewust bent gaan doen. Dit betekent dat jij er ook mee aan de slag kunt! Jij kunt weer terug naar jouw natuurlijke slaappatroon.

Slaaphygiëne

Eén van de eerste stappen naar een goede nachtrust is om te kijken hoe jouw slaaphygiëne is. Dit is namelijk de basis waarmee je in bed stapt. Hieronder heb de 11 gouden regels omschreven voor een nacht goed door slapen:

1) Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen, dus kijk geen tv en doe niets op je telefoon.

2) Verlaat bij slapeloosheid de ruimte: als je geen slaap hebt, ga dan de slaapkamer uit.

3) Slaap niet langer dan 7,5 uur.

4) Blijf ‘s ochtends niet onnodig lang liggen, maar ga uit bed!

5) Ga altijd op hetzelfde moment slapen en sta op hetzelfde moment op. Dit zorg voor een beter dag- en nachtritme.

6) Voorkom overdag slapen, maar ga eerder naar bed.

7) Vermijd intensief lichaams- en denkwerk kort voor het slapen. Probeer 2 uur van tevoren niks intensiefs meer te doen.

8) Vermijd nicotine, cafeïne, theïne, chocolade en alcohol voor het slapen.

9) Vermijd vet en zoet eten voor het slapen.

10) Vermijd fel licht en blauw licht in de avond. Zorg dat de lampen ook gedimd zijn in bijvoorbeeld de woonkamer. Dit zorgt ervoor dat je lichaam weet dat je zo gaat slapen.

11) Probeer een paar uur voordat je gaat slapen iets ontspannend te doen. Dit zorgt ervoor dat je de dag loslaat en niet meer in je hoofd zit.

 

Slaapproblemen en hypnotherapie

Leef jij al deze slaap hygiëneregels na en je kun je nog niet genieten van je nachtrust? Zijn er verder geen medische afwijkingen zoals slaapapneu? Dan is het heel waarschijnlijk een onbewust patroon wat jou niet lukt om bewust te doorbreken. Hypnotherapie kan jou uitkomst bieden om weer uit te kunnen kijken naar je nachtrust.

 

Middels hypnotherapie kunnen we naar de kern van jouw probleem gaan, zodat we dit om kunnen buigen naar het oude, natuurlijke slaappatroon. Ben jij benieuwd wat ik voor jou kan betekenen en wekt de bovenstaande tekst jouw nieuwsgierigheid? Neem dan contact met mij op. Dit is de eerste stap naar uitgerust wakker worden!

Insta KB Blog Slapeloosheid (2)